Minden ember letnek mintegy 30 szzalkt talussza. Alvs kzben tbbnyire lmodik, jllehet breds utn rendszerint nem tud r visszaemlkezni. "A normlis alvsnak kt mlyen alv szakasza van, amelyek az alvs elsõ rira esnek" – fejtette ki felszlalsban Inge Strauch lomkutat, a zrichi egyetem klinikai pszicholgiai intzetnek volt vezetõje. Az lmok jszaka minden 90 percben az n. REM-szakaszban jelennek meg. (A REM jelentse Rapid Eye Movement, magyarul: gyors szemmozgs). Ezekben az brenlti llapothoz hasonlt szakaszokban gyorsabb pulzus, llegzs s erõs agyi tevkenysg tapasztalhat. "Ha alv embert az alvs REM-szakaszban felbresztnk, klnsen jl emlkszik arra, hogy mit lmodott" – hangoztatta Strauch. Rmutatott arra is, hogy nemcsak pszichikai zavarok elevenedhetnek meg lmokon keresztl. Gyermekek lmai elruljk pldul, hogy mit gondolnak s hogyan gondolkodnak. A gyermekek lmai nem klnsebben szorongssal teltettek, hanem tbbnyire valsgos mindennapi lmnyeket rulnak el. A megvizsglt mintegy 500 gyermeknek csupn negyednl jelent meg az lomban agresszi, fõleg szbeli. Tbbnyire maguk a gyermekek voltak az agresszi cltbli. Minl idõsebbek azonban a gyerekek, annl inkbb vlnak az agresszi ldozatai helyett annak elkvetõiv – hangslyozta az lomkutat. Inge Strauch tapasztalatai szerint a lnyok jobban visszaemlkeznek lmaikra s szavakkal is jobban kpesek azokat lerni. Feltûnõ az is, hogy a fik lmai relisabbak – mg õk megtrtnt esemnyekrõl lmodnak, addig a lnyok inkbb hozzkltenek valamit. A gyerekek lmaiban szilrd helyk van az llatoknak is – a tzvesek minden negyedik lmban megjelennek. A lnyok inkbb hzillataikkal lmodnak, amelyeket gondoznak. Mg a kisebb gyermekek tbbnyire csak azt tudjk megmondani, hogy jt vagy rosszat lmodtak-e, addig a tizenngy vesek mr kpesek r, hogy differenciltan rjk le az lomban tlt rzelmeiket.

|